Wednesday, October 5, 2016

Self reminder

Sebenarnya nak share apa yg sy rasa lepas sifu lukisan sy advise sy aritu. Tambah pulak dengan pendapat beberapa rakan2 tentang ni.

Ya, saya ambil upah lukisan mmg murah. Ade yg Kate bole mark up Lagi. Sebenarnya sy fikir camni, saya masih baru, amateur. Jadi baru berjinak2 semula dengan dunia lukisan dan nak jadikan bidang ini secara serious. Kalau masa sekolah dulu relevant la ambil upah lukis muka artis 50 Sen sajo! Haha..

Tapi dalam banyak2 pendapat sy terkesan dengan satu pendapat ni apabila diberitahu tentang harga lukisan sy sy jual, walaupun hanya melukis setangkai bunga ros!

Katenye saya meletakkan nilai seni lukisan itu terlalu rendah! Ya, terlalu rendah kerana Harga itu bukan utk kertas, tetapi utk seni itu sendiri. Betapa rendahnya nilai yg sy letakkan utk hasil seni sy sendiri. Tersentap beb!

Jadi, sejak itu, perspektif tentang hasil seni sy berubah. Saya harus terus menerus memperbaiki serta menghargai hasil seni saya yg 'mahal' itu. Sekian.

Selamat malam.

:)

No comments:

Post a Comment