Monday, February 29, 2016

Jangan ambil mudah dengan permainan anak-anak!

Assalamualaikum n hai semua.

Baru-baru ni seperti biasa saya dok melayan anak2 saya main permainan yang ada dalam bakul kaler pink(hihi) dia tu. yang si kakak mmg suka main fish2 yg berwarna warni katenya 'nak pancing fish mama!' (layankan)

dan yang si kecik(adik-boy) dok pegang fish yg lain.
Suddenly nampak dia macam kemam something(aishhh..rasa aku xde pulak bagi dia makan pape tadi). Alkisah...(TOYYYIIBBB)..sy pon suruh dia 'bluekk' kuarkan ape yg ade dlm mulut.. apa yg saya jumpa???

ya Allah..mengucap panjang kau... korang cuba tengok pic kat bawah ni

Korang nampak skru comel tu?? yang ni yang budak ni kemam
huhu..(abaikan tangan yang berkedut tu!)

yg ni fish yg xberapa nak fish.turtle dan seangkatan dgn fish2 yg lain. tengok ade skru di situ



Peringatan untuk sy jugak sebab kadang2 kita terlepas pandang bende2 remeh camni.
Jadi, ade sebab kenapa kat mainan budak2 tu kadang kalau korang perasan ade tulis (not suitable for kids below 3 years) betul x???
SEBAB..kadang2 small parts dari mainan2 ni la yg mengundang bahaya (istighfar lagi)

Saya share kan sedikit info yg saya copy paste utk tatapan uolls. Info ni sy dapat dari website KPDNKK. Sharing as ini sebagai precaution utk kita semua ya..


Apakah nasihat yang KPDNKK boleh berkongsi dengan ibu bapa di luar sana berhubung standard keselamatan mainan?

  1. perlindungan diri adalah penting dan ibu bapa perlu bertanggungjawab di mana mereka perlu sedar mainan isu-isu keselamatan yang berkaitan dan pastikan mainan dibeli dengan mengambil kira bahaya atau risiko accossiated dengan mainan. Mainan juga mestilah sesuai dengan umur kanak-kanak.
    Selanjutnya, objek kecil seperti mainan kecil atau komponen termasuk mata mainan lembut ', buih atau tombol yang memecah off atau dikeluarkan daripada mainan boleh berniat bahaya tercekik, pengambilan atau masalah penyedutan kepada kanak-kanak. Oleh itu ibu bapa perlu memilih mainan sesuai dengan bijak.
  2. Bahan kimia seperti logam berat mengasaskan dalam cat, lapisan pada permukaan mainan mengandungi plumbum yang sangat toksik dan boleh menyebabkan kanser dan menghalang perkembangan otak pada kanak-kanak kecil. Seorang kanak-kanak di bawah umur 3 tahun mempunyai kecenderungan untuk memasukkan mainan ke mulut mereka dan ini boleh menyebabkan penghijrahan unsur-unsur logam berat jika mainan tidak mematuhi standard keselamatan mainan.




Nak tau lanjut tentang permainan kanak2 anda boleh klik di SINI

Nasib baik... mungkin yg dak adik ni rasa xsedap gaknye skru tu..dia pon xdela telan. kalau dia telan..nauzubillah.....!! mama jerit macam tarzan dulu dik oi..

Careful ya semua!
Jangan ambil mudah 


Lilis Selection.

No comments:

Post a Comment